tisdag 19 maj 2015

Lobrygga

Om jag hade ett företag skulle det heta Lobrygga Ldt....ägde jag en travhäst skulle den heta 
Lobrygga RB!

Oftast ser vi dem bara så här.....och undrar vad i katten detta är för fornlämning. Någon konstgjord backe för att rulla igång en svårstartad bil?


Nej, en lobrygga. Tala om smart uppfinning! "Så att hästen slapp hoppa upp på logen med hölasset", sa en av mina första elever på 60-talet.

Här visa Olga, 86 år ung, stolt upp sin lobrygga.

Snart har alla ladugårdar som var kopplade till en lobrygga försvunnit.......
Snart ved heller ingen hur de användes.
Varför jag skulle kalla ett företag eller travhäst för Lobrygga? Jo, jag tycker dels att det låter bra, ligger bra i munnen, men också att namnet visar på hur man kan ta en verksamhet till högre höjder .... utan att anstränga sig allt för mycket
Det bästa hästnamnet jag sett hittills, är annars Pay Me Quick.....som visar vad hela verksamheten egentligen går ut på!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar